Samenvatting van de bijbel

- Hier beschrijf ik in relatief korte zin het hele verhaal van de bijbel als samenvatting.

Er zijn immers veel highligts die God in dit samenhangende verhaal herhaalt. En als je het punt van het verhaal snapt, de focus die het wil wekken, zal het een totaalplaatje schetsen die ineens helder wordt. Dit geeft dan tegelijkertijd duidelijk antwoord op de meest essentiele vragen van het leven en van God. Men noemt dit ook wel; '' biblical theology ''. 

 

Hoe leer je de kern te zien?

Het is altijd een aanrader dat als er nieuwe inzichten langs komen of verbanden gelegd worden, de aangegeven teksten echt op te zoeken.  Dan pas dringt het door, en doet het zijn werk. (Onderzoek het! Hand 17:11-12)

 

We leven immers wederom in een tijd dat God’s volk ten onder gaat door een gebrek aan kennis (hos 4:6). Er zijn vele internet profeten en onderwijzers die een gedeelte van het evangelie delen, of zelfs totaal wat anders zeggen.

 

Het is ook noodzaak om tijd te nemen voor onderwijs in over het koninkrijk van God. Dit is het centrale thema waar Jezus over sprak. Het Koninkrijk wat Hij kwam brengen, en komt voltooien met Zijn terugkomst. Zie jij Gods koninkrijk om je heen? Wat houd dat in? Zo nam Paulus ook de tijd in Efeze om veel te spreken over het hele verhaal en de levenswandel met God rondom de regie van het Koninkrijk van Jezus. Hoe regeert Jezus in onze levens hier op aarde? 'Opdat we niet wereldgelijkvormig zijn, maar veranderd worden in ons denken, tot de volmaakte wil van God'(Rom 12:2).

 

Handelingen 20:24,25,27 Maar ik maak mij nergens zorgen over, en ook acht ik mijn leven niet kostbaar voor mijzelf, opdat ik mijn loop met blijdschap mag volbrengen, evenals de bediening die ik van de Heere Jezus ontvangen heb om te getuigen van het Evangelie van Gods genade. En nu, zie, ik weet dat u allen, bij wie ik rondgegaan ben en het Koninkrijk van God gepredikt heb, mijn gezicht niet meer zult zien. Want ik heb niet nagelaten u heel het raadsbesluit van God te verkondigen.

Dit raadsbesluit over het koninkrijk van God heeft een enorme diepgang waar de schrift in herhaling op terugkomt. Maar dit onderwijs van het koninkrijk vind plaats binnen een bepaalde context en framework die de bijbel onderwijst. Deze blauwdruk schetst een plaatje waaruit alles samenhang biedt wat Gods woord onderwijst, zodat het geen losse dogma's of tradities zijn en worden. Het is het diepere fundament waarop iets gebouwd wordt waar de bijbel over spreekt. Dit gaat over samenhangende principes. Hieronder doe ik een poging om die openbaar te maken in een kernachtige samenvatting. Hierdoor komt de schrift echt tot leven (2 kor 3:14-18). We hebben het namelijk nodig om Gods schrift op hartsniveau te kennen (Efe 1:17). God wil zichzelf openbaren, en onze bedekking wegnemen in hoe we de schrift verstaan. Dit doet Hij door Zijn Geest, zodat we uiteindelijk op de heerlijkheid van Christus kunnen zien. (2 kor 4:4-6)

Wij moeten de hele rode draad van Gods woord verstaan. Om het grote plaatje te vatten, hoe we uitgezoomd kunnen kijken op Zijn meesterwerk van het grote plaatje. Dit meesterwerk is zo fascinerend en gevuld met wijsheid, het omvat de totale geschiedenis van Zijn verhaal. Een verhaal waarin Hij de hemel en aarde schept. Hij maakt de mens in de tuin van Eden naar Zijn evenbeeld, in deze goede wereld. Maar er komt een verval, een 6000 jarig intermetzo van zonde, problemen en lijden. Dit is het gevolg van wat de mens misdaan had. En het verhaal eindigt met hoe Hij de mensheid door Jezus verlost van het afdwalen van haar bedoeling. Hij brengt men terug tot de ware bestemming om Zijn beelddragers weer te zijn. En zo eindigt de laatste 3 hoofdstukken van de bijbel met het geen hoe de eerste 3 hoofdstukken begint. Want uiteindelijk  in openbaringen zien we het beeld van de tuin, het koninkrijk van God, waar de mens weer bekleed is met heerlijkheid, en God weer centraal staat. We moeten dit verhaal leren uitvouwen en opvouwen. Dat houdt in dat we de kern zo goed moeten begrijpen dat we de samenvatting van de context van het geheel moeten kunnen duiden, maar ook wat dit in detail betekent. De bijbel is een samenhangend aaneengesloten verhaal dat naar Jezus leidt. We moeten leren zien hoe de kern van de samenhang zich tot elkaar verhoudt in de schrift. God wilt ons als mensheid herstellen in een verbondsrelatie met Hem, naar Zijn evenbeeld. (Gen 1:26, Rom 8:28-32)

 

Het is van essentieel belang wat wij de schrift allereerst herkennen vanuit wat de essentiele hoofdzaak is die God ons wil duidelijk maken. We willen niet van randzaken hoofdzaak maken, maar hoofdzakelijk bij de hoofdzaak blijven. (We willen geen muggenzifters worden zonder dat we dit door hebben zie; Matt 23:24). 

 

 

Nu gaan we Gods woord in:

Dus allereerst een tekst over Gods voornemen met de schepping. Efe 1:9 toen Hij ons, overeenkomstig Zijn welbehagen, dat Hij in Zichzelf voorgenomen had, het geheimenis van Zijn wil bekendmaakte, 10 om in de bedeling van de volheid van de tijden alles weer in Christus bijeen te brengen, zowel wat in de hemel als wat op de aarde is. 11 In Hem zijn wij ook een erfdeel geworden, wij, die daartoe voorbestemd waren, naar het voornemen van Hem Die alle dingen werkt overeenkomstig de raad van Zijn wil, 12 opdat wij tot lof van Zijn heerlijkheid zouden zijn, wij, die al eerder onze hoop op Christus gevestigd hadden. 13 In Hem bent ook u, nadat u het Woord van de waarheid, namelijk het Evangelie van uw zaligheid, gehoord hebt; in Hem bent u ook, toen u tot geloof kwam, verzegeld met de Heilige Geest van de belofte

 

De bijbel is een aaneengesloten samenhangend verhaal wat naar Jezus leidt. (luk 16:16-18, joh 5, luk 24:27,44,  matt 5:17, han 8:35 )

Deze samenhang wordt ons steeds inzichtelijker in hoeveel cross referenties en hyperlinks er in de bijbel staan. (Onderaan de pagina zien we een prachtige afbeelding met een kunstwerk van hoe iemand dit in beeld gebracht heeft.) Dat houdt in dat de verhalen samenhang hebben en aan elkaar geborduurd zijn. Al helemaal als men in aanraking komt met iets van de achtergrond van de grondtekst. Dan wordt het duidelijk hoe vaak schrijvers naar eerdere schrijvers in de bijbel verwijzen met de concepten en verzen die ze zeggen en aanhalen. Dat is de reden waarom het zo belangrijk is om de bijbel van genesis t/m openbaringen te lezen. 3/4 van de bijbel is het oude testament. En dus zelfs de boeken van Mozes en de andere profeten zijn een woordenboek met definities voor de apostolische geschriften (NT). Het kan eigenlijk niet zonder elkaar.

 

Daar zal ik hier een voorbeeld van geven:

In den beginne schiep God de hemel en de aarde. (gen 1:1) Op de 6de dag schiep Hij de mensheid, naar Zijn evenbeeld en gelijkenis, man & vrouw. Om over de aarde regie te hebben als beelddragers en dus vertegenwoordigers van Hem. Zij leefde vol vanuit de wijsheid die God hen gegeven had (gen 1:26). We lezen dat God schept door te spreken, en daarmee dus door Zijn woord (ps 33:6)

In het evangelie van Johannes begint het als volgt:

Johannes 1:1 In het begin was het Woord en het Woord was bij God en het Woord was God.
2. Dit was in het begin bij God.
3. Alle dingen zijn door het Woord gemaakt, en zonder dit Woord is geen ding gemaakt dat gemaakt is.
4. In het Woord was het leven en het leven was het licht van de mensen. 5. En het licht schijnt in de duisternis, en de duisternis heeft het niet begrepen.

En dit is het eeuwige leven, opdat wij Hem kennen. De enige ware God, en Jezus die Hij gezonden heeft. (joh 17:3)

Hoe maakt God zijn heerlijkheid, oftewel Zijn beeld, Zijn naam dan bekend?

Dit was de vraag die Mozes Hem stelde toen Hij op-nieuw een verbond wilde maken met de mens. (Ook maakte God al eerder een verbond met Noach en Abraham met zonen). Door Adam was het originele verbond van 'beelddrager zijn' verbroken. Ze hadden Zijn heerlijkheid geschonden, dat is wat zonde is. (zie: Rom 3:23)

 

Toen Mozes met God intiem in contact was, vroeg hij aan God, ‘toon mij dan Uw heerlijkheid!’

En dat deed God ook. Hij zei: Ik zal Mijn naam uitroepen. Het vers waarin God Zijn heerlijkheid uitroept is het meest gequoteerde vers in de bijbel. Dat geeft de relevantie vanuit God aan.

 

Exo 34:6 Toen de HEERE bij hem voorbijkwam, riep Hij: HEERE, HEERE, God, barmhartig en genadig, geduldig en rijk aan goedertierenheid en trouw,

Het is een aanrader om op elk van deze karakter eigenschappen een levenswerk te maken van het onderzoeken wie God is, en Hem te kennen. Dit is wat alle profeten deden van de bijbel, en waar ze altijd een beroep op deden door de schriften heen!

 

Johannes was hier natuurlijk ook van op de hoogte, en zo zie je dat Johannes zelf in het eerste hoofdstuk hier ook weer een poetische parodie op schrijft:

Johannes 1:12 Maar allen die Hem aangenomen hebben, hun heeft Hij macht gegeven kinderen van God te worden, namelijk die in Zijn Naam geloven;
13. die niet uit bloed, niet uit de wil van vlees en ook niet uit de wil van een man, maar uit God geboren zijn.
14. En het Woord is vlees geworden en heeft onder ons gewoond (en wij hebben Zijn heerlijkheid gezien, een heerlijkheid als van de Eniggeborene van de Vader), vol van genade en waarheid.

 

Ziet u hoe deze teksten ineens allemaal samen komen, en verband houden met elkaar? Het schetst een plaatje.

 

1 joh 4:7 Geliefden, laten wij elkaar liefhebben, want de liefde is uit God; en ieder die liefheeft, is uit God geboren en kent God. 8 Wie niet liefheeft, kent God niet, want God is liefde. 9 hierin is de liefde van God aan ons geopenbaard, dat God Zijn eniggeboren Zoon in de wereld gezonden heeft, opdat wij zouden leven door Hem. 19 Wij hebben Hem lief, omdat Hij ons eerst liefgehad heeft.

Dit is dus de kern van Gods karakter. Al zijn karakter eigenschappen zijn gegrond in deze liefde. Hij doet altijd alles vanuit het oog op het belang van de ander. Dat is Zijn naam die eeuwig eer moet ontvangen.

Maar wij als mensheid hebben onze bediening als beelddragers van God verloochend. Wij lijden gebrek aan Zijn heerlijkheid. Dat is de definitie van zonde, namelijk het doel missen. God wilt ons verlossen van hetgeen wat scheiding gemaakt heeft tussen de verbondsrelatie van mens en God. We zien in het onderwijs van Jezus, dat Hij ons de kerneigenschappen van Zijn natuur en karakter wilt onderwijzen als wijsheid voor het leven. Hij praat daar over achterliggende wijsheid van God's geboden, die diep uit zijn hart komen. Zo kunnen we een licht zijn van Zijn licht, en Hemzelf vertegenwoordigen.

 

En dit bewerkt ook dat we weer in de verbondspartnerschap kunnen leven zoals Hij het voornemen had met de mensheid. Om als beelddragers van Hem, op deze aarde te leven in harmonie ten opzichte van elkaar, de dieren en de schepping, en deze vruchtbaar te maken en alles naar Zijn heerlijkheid te vermenigvuldigen. God wilt het leven voortzetten. Dit doet Hij ook door ons heen in Christus als nieuwe schepping. (Gen 1:26 , 2 Kor 5)

Het was Gods Geest die de mens de levensadem gaf, en het is Gods Geest die ons de vruchten geeft van de Geest als nieuwe schepping. Dit is uiteraard waar de profeet Ezechiel God om vroeg, toen hij vroeg om het nieuwe verbond (Eze 36:26). En zo komt wederom alles weer bij elkaar, wat Jezus vervuld heeft.

 

In moderne taal noemen we 'vermenigvuldigen en vruchtdragen' ook wel evangeliseren; Gen 1:28 (getuigen zijn van Zijn koninkrijk)

Door woord en daad, gedreven door de heilige Geest, vertegenwoordigen wij het evangelie van het Koninkrijk van God. God heeft immers in het nieuwe verbond onze denkwijze en dus ons diepste hart veranderd (Hebr 8:10).

Nu we een nieuwe schepping mogen zijn die tot leven gemaakt is door de Geest van God, hebben we een bediening van verzoening gekregen (2 kor 5:14-21)

Kort het verhaal van schepping tot Messias:

In het kort gezegd zien we 3 grote gebeurtenissen voor God met Abraham een volk verkiest. De zondeval, de vloed, en de toren van babel. Deze gebeurtenis was een ultieme vorm van rebellie tegen God, en ultieme afgoderij naar de duisternis. Dit is waar God de mensheid vaneenscheid, en ze door hun afgoderij ook van God onterft. Hier komen de volken onder de macht van de boze, en zijn ze weg uit het verbond. We zien hier dat God met Abraham opnieuw begint om uit zijn familie een volk te maken, die alle volken van de aarde zou gaan zegenen. Want God wilt door dit volk verlossing brengen na Zijn oordeel. Hij wilt dat ze een licht zullen zijn, maar keer op keer falen ze. God belooft dat er een koning zou komen, die waarlijk 'heerschappij' zou hebben naar het evenbeeld van God. Ze dachten dat David deze gezalfde was. Maar die bleek het niet te zijn. Toen Salomo ook niet de vredevorst bleek te zijn  verloor het volk de 'shalom' totaal. Ze gingen in ballingschap, en kwam net voor de tijd van Jezus terug. De profeten hoopten al die tijd op die Verlosser (Jes 52:7-8). Een Koning en Hoge priester naar de orde van Melchitzedek. Hij kwam om waarlijk herstel te brengen aan het koninkrijk van God op aarde. Zijn koninkrijk zou er één zijn van eeuwigheid (Dan 7:27). De Zoon des mensen, die volgens Daniel het beeld zou verwoesten van de droom van de koning van Babylon (Dan 2:34-35). De heerschappij en invloed van al deze machtige koningen die de aarde beheersten, zouden teniet gedaan worden voor het aangezicht van God door de Messias. Bedenk nu eens de kracht van het onze Vader gebed, als je deze hele verhaallijn in het vizier hebt. ''Uw KONINKRIJK kome, uw wil geschiede, gelijk in de hemel, alzo ook op de aarde''. God zou Zijn koninkrijk herstellen door Jezus. Hij zei: ''niet mijn wil, maar uw wil geschiede''. En dit was de lijdensweg die Zijn volgelingen ook gingen. Het kruis opnemen, het leventje behouden zou maken dat we het verliezen, maar leven verliezen om zijnentwil, maakt dat we 'Het Leven' behouden. Dit heeft Hij gedaan, en zal Hij nog gaan voleindigen met Zijn terugkomst. Waarin de volheid van de werkelijkheid van het nieuwe verbond voltooid zal worden in de harten van de mens. Dit is de heerlijkheid die ons nog te wachten staat (Rom 8:18)

 

God wilt de mens in de verbondsrelatie:

God roept ons op om andere mensen te brengen in het leven voor Zijn aangezicht, in een intieme relatie tot Hemzelf. De weg die dit bereid heeft om vrede te stichten, is Jezus de Messias.

Hij is de weg, de waarheid, en het leven, niemand komt tot de Vader dan door Hem.

Jezus kwam in zijn menswording naar de aarde, om zo ultiem mens te zijn al beelddrager van God. Hij liet zien wat het betekende om waarlijk mens te zijn. Daarom roept de bijbel ons op om onszelf te vormen naar het beeld van Christus (fil 2:5, rom 8:29, kol 3)

Door Zijn leven, kruisdood en opstanding heeft Hij alles volbracht. De implicaties daarvan zijn essentieel om de verhaallijn te begrijpen. Hij is de zaligmaker van schuld en zonde (rom 5:1-).

 

Zijn leven is het leven waar wij voor bedoeld zijn, maar waar wij allemaal in gefaald hebben en gebrek aan geleden hebben.

Dit is de weg van een discipel van Jezus. Dit is exact wat Jezus zijn discipelen wilde onderwijzen als nieuwe schepping. Gods voornemen en principes zijn onveranderlijk.

Gods wijsheid en wil hebben wij niet gevolgd, en zonde is de liefdeloosheid van het niet liefhebben van mensen zoals Jezus ze liefhad en God het dus bedoelde. Dat is kernachtig en simplistisch. Want de wet wordt in één woord vervuld. Gij zult God liefhebben, en uw naasten, zoals Jezus. En aan deze twee hangen alle geboden (Matt 22:37-40).

 

De implicaties van zijn dood en lijden zijn zeer essentieel om zijn verzoeningsoffer te begrijpen die plaatsvervangend was voor ons. Hij kwam om de zonde op zich te nemen, en zo stierf Hij dus. In deze daad van de vrijwillige marteldood, besloot Jezus zijn leven te geven als losprijs voor velen.

 

Door ons geloofsvertrouwen te stellen in de gunst van het genadevolle offer van God, door Jezus, maakte Hij de weg vrij om met God in vrede te komen (Rom 5:1-15). Hij nam de schuld en zonde op zichzelf. Hij is de zaligmaker van de zonde. Het heeft ons waarlijk vrij gemaakt, want als de Zoon ons vrij maakt, zijn we waarlijk vrij (joh 8)!

 

Dit betekent dat wij niet meer hoeven te leven naar ons eigen ego. Die is immer met Christus gekruisigd. Het is dan niet dat ''het ik nog langer leeft, maar Christus leeft in mij.'' (gal 2:20, rom 6:1-13)

 

De levend makende Geest van de Zoon van God is met ons en in ons. Leef jij uit dat geloof?! Een geloof zonder werken is dood (Jak 2:14)

De implicaties van dat Hij na 3 dagen opstond uit de dood, geeft ons ook de levenskracht om in een nieuw leven op te staan. Het is het geloofsvertrouwen en de verwachting in God, dat Hij bij machte en welwillend is om ons terug te brengen naar Zijn oorspronkelijke voornemen met de mens. Het is dus niet alleen een opdracht om naar het beeld van Jezus gevormd te worden, maar het is een belofte. God wilt dat wij verwachtend leven uit die hoopvolle belofte!

 

2 Petrus 1:2 moge genade en vrede voor u vermeerderd worden door de kennis van God en van Jezus, onze Heere.
3. Immers, Zijn Goddelijke kracht heeft ons alles geschonken wat tot het leven en de godsvrucht behoort, door de kennis van Hem Die ons geroepen heeft door Zijn heerlijkheid en Zijn deugd.
4. Daardoor heeft Hij ons de grootste en kostbare beloften geschonken, opdat u daardoor deel zou krijgen aan de Goddelijke natuur, nadat u het verderf, dat er door de begeerte in de wereld is, ontvlucht bent.

 

Daarom roept Jezus mensen vanaf het begin op om zich te (be)keren tot God, want het koninkrijk is nabij (Matt 4:17). Wat diep aan Zijn hart ligt, daar mogen we onze gedachten naar vormen. Bekering in de grondtekst in het Grieks betekent: change your mind (besluit andere gedachten). Dit is een hartsbesluit. God wilt niet dat wij Hem eren met onze lippen, maar ons hart verre van Hem is. Hij zegt dat het probleem van de mens uiteindelijk niet ligt in de gedragsvorm van religieuze traditie, maar in de hartsgesteldheid. Dat is wat de mens verontreinigt (Mark 7:18-23).

 

Dit is de leer van Christus! Zijn leer leidt altijd tot Godsvrucht. We zijn immers een nieuwe schepping.

1 Tim 6:3 Als iemand een andere leer brengt en zich niet houdt aan de gezonde woorden van onze Heere Jezus Christus en aan de leer die in overeenstemming is met de godsvrucht, 4. dan is hij verwaand, weet niets, maar heeft een ziekelijke neiging tot twistvragen en woordenstrijd. Daaruit komen voort: afgunst, ruzie, lasteringen en kwaadaardige verdachtmakingen,

 

Jezus sluit af in Mattheus 28:17 En toen zij Hem zagen, aanbaden zij Hem, maar sommigen twijfelden. 18 En Jezus kwam naar hen toe, sprak met hen en zei:  Mij is gegeven alle macht in hemel en op aarde.

19 Ga dan heen, onderwijs (discipel) al de volken, hen dopend in de Naam van de Vader en van de Zoon en van de Heilige Geest, hun lerend alles wat Ik u geboden heb, in acht te nemen. 20 En zie, Ik ben met u al de dagen, tot de voleinding van de wereld. Amen.

 

Dan is nu de uitnodiging aan u om ook te geloven in Jezus, en hoe alles in Hem vervuld is. Gelooft u ook in Zijn gewilligheid en dat Hem alle macht gegeven is in de hemel en op aarde? Hij is alles in allen, en zal het koninkrijk aan de Vader overgeven. (1 kor 15:24,28)

 

Deze boodschap had uiteraard veel uitgebreider toegelicht kunnen worden. Dat was ook zo voor Mattheus, Markus, Lukas & Johannes. Ze hadden allemaal hetzelfde, maar ook allemaal een ander verhaal. Zo is God's woord als een diamant, die vele facetten heeft die je kan bekijken. Maar er is één geheel, één essentie, het is één samenhangend verhaal dat naar Jezus leidt.

 

 

 

 

 

 

Hier is een youtube link naar een serie over ''hoe we de bijbel kunnen leren lezen, als een samenhangend verhaal'' !

(122) How to Read the Bible - YouTube (mini video series)

 

Hier is dezelfde video series, maar dan met een 19 dagen leesplan erbij!

BibleProject | How to Read the Bible

 

Als je de uitgebreidere versie wil van de bovenstaande miniseries met videos, is hier een link naar de podcast series. Hierin gaan ze nog veel dieper door op elk onderwerp. De yt mini series is eigenlijk een samenvatting.

How To Read the Bible Podcast Series (bibleproject.com)

 

 

Cross referenties van alle interconnecties en verwijzingen in de bijbel naar zichzelf (hyperlinks)

Mini video nr 1.

Mini video nr 3.